Når der går kludder i madplanen i #madplanschallenge (og et par fif til at håndtere det)

26805282_1748145008537872_1977162937741372704_n

skaermbillede-2017-01-08-kl-21-15-11

Phew. Op kl 5. Mega-tæt-pakket dag. Super skønne møder, ind til København, op til Helsingør, hjem kl 18:30 og putte ninja, og så ellers sidde end og lytte til lyden af radiatoren der har fået besked på at gøre et hurtigt stykke opvarmningsarbejde. I aften skulle vi have Chicken Nuggets a la Jane Faerber, men det kommer simpelthen ikke til at ske, så selvom man er en tjekket madplanstype, så kan man altså godt have aftener hvor det ikke lige lykkes. Og det er helt okay.

Så what dælen do we do? Det fortæller jeg dig lige om lidt. Først skal vi høre hvordan det går ovre hos Anja, som jo er min case under denne madplanschallenge, fordi hun er skeptisk overfor madplaner og ikke har prøvet det før. Anja fortæller, her midt i ugen:

“Indtil videre har det fungeret fint med planen, selvom jeg er lidt bange for vi ikke når at spise/bruge alle grøntsagerne inden ugen er omme. Måske bestilling skulle deles over to gange på en uge, så der ikke bliver madspild? Familien er godt tilfredse med aftensmaden, og det har været rart at vide hvad man skulle lave hver dag. På det punkt kan jeg sagtens se fidusen.
Jeg har brugt mere tid i køkkenet end jeg plejer men det har egentlig været hyggeligt nok. Jeg har luret lidt på priser og selvom mange af varerne er okay billige i forhold til butikkerne, vil jeg nok vælge at købe kød i fysisk butik. Måske købe stort ind og fylde i fryser og så lave madplan og bestilling ud fra det?
Jeg har helt klart mærket en anden ro på madfronten, hvilket er rigtig fedt!”

Så indtil videre går det ret godt hos Anja, og jeg vil lige sige til alle der er med i #madplanschallenge, I er megaseje, og det er inspirerende at se billeder og nye opskrifter. KICKASS!

maplanschallenge nemligcom

Hos mig går det også rigtig godt, og her er et par tricks til få kuk i madplanen til at gå i ukuk:

  1. Læg 1-2 dage ind i din madplan hvor der kun står “rester” på. I min madplan denne uge lagde jeg dhal ind tirsdag, velvidende at jeg altid har alle ingredienser til dhal derhjemme, så det gav mig en “buffer-dag”, og jeg var nødt til at bruge den, fordi der simpelthen var så meget hvidkål at jeg følte jeg havde mad nok til hele mit hood. På søndag har vi også “rester” dag, og jeg kan se allerede at der bliver masser af mad til på søndag også.
  2. Invitér gæster spontant, hvis du, som jeg, opdager at de er alt for meget hvidkål. Mine forældre var forbi spontant i går, og vi fik spist det hele. Og så er det ikke så tit vi har gæster til spisning i hverdagen, men jeg kan faktisk rigtig godt lide at lave mad og have gæster, så det var win win.
  3. Når du søndag kan se at du stadig har mad der ikke er blevet brugt, så lav næste uges madplan med de ingredienser du har til overs. Det tager lidt tid at få en fornemmelse for hvor meget mad der er tilovers, især når man slet ikke er vant til at handle ind til en hel uge ad gangen, så giv også lige dig selv et par uger til at udvikle din nye madplans-intuition, så du langsomt lærer dit madplansflow at kende. Da jeg skulle lave madplaner i søndags havde jeg nogle bundter krydderurter jeg skulle have brugt, så mandag satte jeg en ret på madplanen hvor alle ingredienser indgik, og vupti, så var der intet madspild og jeg sparede penge på den nye levering fra nemlig.com.
  4. Det tager lidt tid. Ligesom med alt anden forandring du har foretaget dig i dit liv, og som du er lykkes med.

 

Hvordan går det hjemme hos dig med din #madplanschallange?

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Godt eller skidt, svært at sige - hvor sætter du punktummer i dit liv, og kunne du overveje at sætte dem andre steder?